Modelářský motor Aero 35 na živo pravděpodobně uvidí jen malá část z nás. Proto bych se rád podělil alespoň o nějaké informace a zajímavosti pro ty, kteří neví, o co jde.
Po motoru Sidewinder 29, který v roce 1952 zhotovil Clarence Lee, je motor Aero 35 dalším dvoudobým jednoválcovým motorem se žhavicí svíčkou, který měl válec umístěný rovnoběžně s klikovým hřídelem.
Avšak původním vzorem těchto motorů je benzínový motor Savage 60 z roku 1941, jehož konstruktér Neil Savage, který mimo jiné navrhl i motor Aero 35 o zdvihovém objemu 5,82cm³ (poměr vrtání a zdvihu – 20,7/17,3mm) a hmotnosti 270g, který vyráběla od roku 1963 firma Aero Research & Development Company.
Přímočarý pohyb pístu převeden na točivý pohyb klikového hřídele zvláštní ojnicí ve tvaru T, opisující zároveň krouživý a kývavý pohyb. Samotná ojnice se jedním koncem uloží v radiálním kluzném ložisku v setrvačníku hřídele. Druhým koncem se ojnice opře kulovým čepem v zadním oddělitelném víku klikové skříně. Rameno ojnice směřující dolů (válec umístěn pod klikovým hřídelem) se uloží v kluzátku pístu. Sání motoru bylo řízeno setrvačníkem klikového hřídele, který měl funkci kotoučového šoupátka hřídel byl uložen ve dvou valivých ložiskách. Píst motoru z hliníkové slitiny měl rovné dno a dva těsnicí kroužky.
Neobvyklý motor s malým čelním průřezem se dobře spouštěl. Měl klidný běh a dosahoval slušného výkonu 0,34 kW při otáčkách 12800 ot/min.
I přes malou sérii a nízké poptávce přišel jeho čas. Po 60 letech začal motor Aero 35 mezi sběrateli velmi poptávaný a cena motoru se na aktuálním trhu pohybuje v řádech desetitisíců.
Jak tento motor funguje uvnitř se můžete mrknout zde: https://youtu.be/-lRVyVkH8p8
Zdroje:
Použitá literatura: Modelářské motory 2, autor: Jiří Kalina, nakl. Naše vojsko Praha, 1983
Buďte první, kdo vytvoří komentář.